Wednesday, February 10, 2010





Pernah ke korang semua tengok pokok ini? Aku percaya pokok ini masih banyak di tanam di halaman rumah terutama di kawasan kampung. Ada artikel yang aku baca juga ia banyak terdapat di kawasan di sebelah utara dan pantai timur. Sejauh mana kebenaran itu aku tidak pasti. Walau bagaimanapun, pokok ini memang ada di tanam di kampung aku di Besut,Terengganu.

Pokok Nam-nam atau nama saintifiknya Cynometra Cauliflora merupakan tumbuhan yang berbuah dipangkal pokok dan mempunyai ketinggian kira-kira diantara 2.5 hingga 3 meter sahaja.Di sesetengah tempat ada juga orang yang mengelarkannya sebagai buah katak puru. Mungkin disebabkan kulitnya yang kurang menarik dan seperti kulit katak puru agaknya.. Buahnya pula mempunyai rasa masam kelat ketika muda dan akan berubah menjadi masam manis apabila masak.Selain daripada makan begitu sahaja, saya sendiri tidak pasti apa lagi kegunaan pokok atau buah tumbuhan ini. Jika pokok ini terdapat di halaman rumah anda, harap dapat dikongsikan bersama.. Diharap anda beritahu di mana lokasi pokok ini jika ia terdapat di kawasan berhampiran anda..

No comments: